Interviurile RPM Racing – Ștef Raita

RPM Racing: Salut, Ștef, în curând debutează noul sezon din CNR. Ce ambiții ai pentru 2018? Care sunt principalele obiective propuse pentru această stagiune?

Ștef Raita: Salutare echipei RPM Racing Ro (ce ciudat sună asta) și tuturor pasionaților de motorsport din România. Sincer să fiu, în general tot timpul, chiar dacă puțină lume știe acest lucru, îmi propun două obiective, unul foarte realizabil și unul care eu nu prea cred că e realizabil, dar, în care undeva în adancul sufletului meu totuși cred.

Obiectivul realizabil este în mod cert câștigarea clasei 12, asta dacă totul decurge conform planului și vom face sezon complet. Obiectivul ceva mai greu realizabil este să avem cel puțin un podium la două roți motrice.

RPM: Deși 2018 se vrea primul sezon plin în CNR, ai o oarecare experiență deja acumulată în campionatul național. Ai putea să ne prezinți succint câteva dintre realizările personale din scurta ta carieră de copilot?

Ștef: E mult spus experiență, având în vedere că am doar câteva raliuri la activ. Totuși, în scurta mea carieră, am avut parte de foarte multe momente care m-au făcut extrem de fericit. De la fericirea tâmpă și neințeleasă de la primul raliu (când mașina a mers cum trebuie o singura probă, pe superspecială), iar Sorin Moldovan nu reușea să ințeleagă cum de sunt atât de bucuros, până la bucuria primului podium care a venit alături de Flaviu la Sibiu și mergând și mai departe până la primul podium dintr-un raliu în adevaratul sens al cuvântului alături de Paul Țurcanu. Pot să spun că pentru mine o mare realizare este faptul că după ani de stat pe margine, în sfârșit, sunt în locul pe care îl visez de atâta timp, în mașina de curse, iar asta mă face cel mai fericit om de pe pământ. Restul realizărilor, podiumurilor, momentelor de neuitat sunt doar un bonus adăugat acestui lucru.

RPM: Așa cum ne-a obișnuit în mod tradițional, sezonul de CNR va debuta la Brașov. Având în vedere că ești născut în Brașov, crezi că acest mic amănunt va adăuga presiune suplimentară asupra evoluției tale?

Ștef: Sincer să fiu nu prea cred, fiecare raliu are doza lui de stres, dar, sunt sigur că acesta va fi mult mai ușor de gestionat acasă, având în vedere ca la Brașov voi avea alături de mine o mulțime de prieteni și de oameni dragi mie.

După cum spuneai chiar în începutul discuției noastre, în 2018, vei fi copilotul lui Paul Țurcanu. Cum s-a ajuns la această colaborare?

Faptul ca am ajuns în dreapta lui Paul chiar a fost o pură întamplare, dar, mă bucur să văd ca această întamplare ne-a făcut să fim un echipaj unit și, zic eu, înainte de asta, prieteni. Pe Paul l-am cunoscut prima dată la Teliu unde eram alături de Gabriel de la M1Sport și alături de colegul nostru Flaviu și luam interviuri. După, mergând mai mult întâmplător la o etapă de regional de coastă îl revăd pe Paulica acolo, dar, cu o mașină nouă, și, bineînțeles, fiind mai băgăcios de felul meu, îl întreb ce planuri are cu ea. Și îmi zice că își propune să meargă deschizător la Raliul Harghitei dar nu are copilot. În momentul acela i-am zis “mno, acum ai”, i-am arătat licența și…de acolo a început nebunia.

Clasa 12 este alegerea voastră pentru 2018. Ce anume v-a determinat pe tine și Paul să alegeți această categorie din CNR?

Decizia de a merge cu o mașină de clasa 12 i-a aparținut în mare parte lui Paul, acesta punând ochii pe broscuță încă de la începutul anului 2017. După achiziționarea mașinii am avut de ales între rally 2 și clasa 12, dar am decis împreună că pasul firesc pe care trebuie să îl facem este acela de a evolua un pic și de a ne da pe același traseu cu “băieții mari”, prin urmare clasa 12 a fost alegerea ideală având în vedere materialul nostru de concurs.

Dacă tot ai pomenit de materialul de concurs, ne-ai putea oferi câteva detalii despre mașina cu care tu și Paul veți concura în 2018?

Mașina este o fostă mașină de rallycross încadrată în trecut în cadrul categoriei S1600. Din primăvara anului 2017 și până acum s-au făcut o mulțime de modificări pentru a putea participa cu ea în cadrul campionatului național de raliuri, de la motor și până la diferite elemente de caroserie. Sincer să va spun, încă nu am văzut mașina live, dar sunt sigur că cel puțin estetic, și, sper eu, și din punct de vedere al performanței, va fi o surpriză destul de plăcută. Pe această, le mulțumim celor de la Autotehnica pentru efortul depus și pentru ajutorul oferit în modificarea mașinii

Te-ai gândit vreodată ca în viitor să preiei frâiele unui volan al unei mașini de rally sau intenționezi să îți croiești o carieră de copilot?

Ar fi o minciună să spun că nu mă gândesc niciodată să preiau frâiele unei mașini de rally, dar cel mai mult mi-aș dori să fac acest lucru în cadrul altui campionat (viteză în coastă, autoslalom, etc.) . Mi-ar plăcea, sincer gândindu-mă la viitorul îndepărtat să îmi croiesc o carieră în jurul motorsportului pentru că asta îmi place să fac cu adevărat, dar faptul că voi sta în stânga sau în dreapta cu siguranță va depinde cel mai mult de oportunitățile pe care o să le am și în momentul actual contează mai puțin. Ambele îmi plac la nebunie și sunt sigur că dacă voi avea ocazia să stau și în stânga (sau în dreapta unei mașini de curse cu volan pe dreapta), nu voi spune nu.

Dincolo de postura de participant în CNR, ești un fan avid al raliurilor. Cu toții știm că 2018 e anul marilor reveniri. Ce părere ai despre deciziile lui Sebastian Loeb de a reveni în WRC și a lui Titi Aur de a reveni în CNR?

Amândouă aduc un plus de spectacol și nu pot decât să mă bucur de acest lucru. Aș fi vrut sincer să îl văd și pe Loeb făcând aceeași mișcare ca și Titi Aur ( să revină sezon complet, nu doar 2-3 etape), dar niciodată nu este prea târziu, și sunt sigur că dacă va decide să facă acest lucru, toți fanii îl vor primi cu multă bucurie, lucru care este valabil și pentru Titi Aur, pentru că, să fim serioși, de câte ori nu am auzit de la oameni care nu au legătură cu motorsportul sintagma “Se mai da Titi Aur”? Acum putem spune clar și răspicat că da, iar acest lucru aduce, după părerea mea, un mare plus valoare Campionatului Național de Raliuri din toate punctele de vedere.

Raliul românesc a produs de-a lungul timpului nume mari, cel mai recent exemplu fiind Simone Tempestini. Crezi că va reuși Simone să-și recapete coroana pierdută în acest sezon?
E foarte greu de spus, sunt foarte multe nume mari care se bat pentru titlu anul acesta și sper să vedem o bătălie pe cinste pentru titlul de campion național de raliuri. Cred în continuare că Simone este cotat cu prima șansă, dar sunt sigur ca vor fi mulți cei care vor încerca să îi facă viață grea. Ceea ce însă îmi doresc cu adevărat pentru Simone și Sergiu trece de granițele noastre, și chiar sper să îi vedem anul acesta cel puțin pe un podium internațional la finalul sezonului (WRC2 ar fi de preferat), pentru că merită acest lucru. Un lucru e sigur însă, indiferent de rezultat, le voi ține pumnii și sunt sigur că voi trăi cu sufletul la gură fiecare participare a lor din WRC2 chiar dacă cel mai probabil în marea majoritate a etapelor voi fi la sute de kilometri depărtare.

Un top cinci pentru CNR și unul pentru WRC în 2018, te rog?

O să încerc, chiar dacă nu prea mi-au ieșit ultimele pronosticuri la concursul organizat de RallyMax. CNR : 1.Tempestini 2. B.Marișca 3. V. Porcișteanu 4. D.Gîrtofan 5. Aur . WRC : 1. .Ogier, 2. Thierry Neuville 3. Ott Tanak 4. Andreas Mikkelsen 5. Jări-Matti Latvala

Ștef, un mesaj de încheiere pentru fanii tăi și pentru comunitatea dedicată curselor de raliuri din România?

Mesajul pentru fanii mei l-am terminat deja, pentru că, momentan cel puțin nu am fani, ci doar prieteni, cărora le mulțumesc pentru faptul că sunt mereu alături de mine. Fanilor de curse din România nu pot decât să le urez tot binele din lume și să îi încurajez să facă ceea ce și eu am încercat să fac…să își urmeze visul. Dacă pot să îi ajut în privința asta, sunt mai mult decât bucuros. Îți mulțumesc tare mult pentru interviu, Paul și sper să continuăm să facem o treabă excelentă pentru toți iubitorii de motorsport din România, care, continuând cu speranțele, mă rog să fie din ce în ce mai mulți în fiecare zi. Și nu uitați, “Racing is life. Anything else before or after is just waiting” .

Îți mulțumesc mult pentru timpul acordat. Mult succes în noul sezon atât ție, cât și lui Paul Țurcanu.

Să fie, mulțumim frumos.

 

Foto – Arhiva personală a lui Ștef Raita

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close