Formula Gilles – Fuji 1977

La doar un an distanță de la dramaticul deznodământ al sezonului 1976, Niki Lauda își anunțase subit plecarea din cadrul echipei. Decizia sa a venit pe fondul neînțelegerilor tot mai perpetue cu Il Commendatore, dar și din cauza aducerii unui cvasi anonim.

Cu câteva zile înainte de grand prix-ul nipon, Gilles Villeneuve a fost alesul lui Ferrari. Nimeni și nimic nu avea să bănuiască cât de inspirată avea să fie această alegere în viitorul nu tocmai îndepărtat. Pe moment, să-i dăm cuvântul protagonistului principal, Gilles Villeneuve, cel care i-a povestit lui Nigel Roebuck episodul aducerii sale la Ferrari.

Am primit un telefon de la Ferrari. M-a întrebat dacă doresc să concurez pentru el. I-am răspuns că e normal să îmi doresc să concurez pentru voi. Așadar, am luat următorul avion spre Italia. Acolo, l-am întâlnit pe Enzo Ferrari în persoană alături de oamenii săi. Am discutat toate detaliile și se părea că erau dornici să semnez pe loc. Ne-am cam înțeles asupra tuturor detaliilor.

La doar câteva luni distanță de la debutul său magistral, dar meteoric de la Silverstone, Gilles se vedea brusc la volanul celei mai prestigioase echipe din istoria Marelui Circ. Din nefericire, debutul său pentru squadra căluțului cabrat a fost una derizorie, iar încă din antrenamentele de vineri după-amiază, el avea să fie snopit în bătaite de Carlos Reutemann.

Nici în calificări, situația nu a fost cu mult mai diferită. O clasare mediocră, doar pe locul al 20-lea, îl vedea pe cel ce avea să fie supranumit ulterior Il Nuvolari Canadese, în postura de a recupera multe poziții, dacă chiar își dorea să își lase o impresie fastă în ochii noilor săi angajatori.

Startul său, deși a fost unul excelent a fost umbrit de incidentul ce avea să-i aducă foarte multă antipatie nedorită și nemeritată. Într-o încercare aproape kamikaze de a-l depăși pe Ronnie Peterson în cea de-a cincea buclă a cursei, Gilles îl lovește în plin în spate pe suedez și ia calea aerului pentru prima oară în cariera sa din F1.

Abandonul nu doar că a fost iminent, dar amatorii de senzații tari pot verifica cu o simplă căutare pe Google daunele accidentului propriu-zis. Partea cea mai urâtă a venit abia ulterior când s-a constatat faptul că au existat și victime colaterale.

Un fotograf și un steward și-au pierdut viața după ce au loviți în plin de debriurile produse de accidentul în care au fost implicați Gilles Villeneuve și Ronnie Peterson. După primele constatări, cei doi se aflau într-o zonă interzisă a circuitului. Grație acestui incident nefericit, Fuji avea ulterior să-și piardă rolul de gazdă al Marelui Premiu al Japoniei.

După acest incident oribil,  cursa a continuat nestingherită. În frunte, James Hunt și-a croit drumul către o victorie cât se poate de clară. Departe de drama din toamna trecută, carismaticul playboy britanic și-a văzut de drum și a bătut concurența cu peste un minut.

Cursa fără istoric a avut un podium oarecum firesc. Carlos Reutemann și Patrick Depailler au completat locurile aducătoare de trofee, iar în zona punctelor, au mai apărut și Alan Jones, Jacques Laffite și Riccardo Patrese, cel din urmă obținându-și primul punct din ceea ce avea să fie o carieră ilustră și longevivă.

La finele grand prix-ul japonez, Niki Lauda continua să conducă în clasamentul general al piloților. De altfel, austriacul își adjudecase deja titlu mondial cu mult înainte de final. Carlos Reutemann îl seconda în clasament. Astfel, Ferrari domina copios și în clasamentul constructorilor, acolo unde, își adjudecase deja titlul mondial.

Finalul întrecerii japoneze a avut și o turnură comică. Primii doi clasați, James Hunt și Carlos Reutemann, nu au mai ajuns niciodată pe podiumul japonez. Mai mult, cei doi au fugit repede de la circuit pentru a prinde avionul către casă. Prin urmare, sărmanul Depailler a sărbătorit solitar alături de mecanicul său pe un podium stingher și într-o atmosferă cel puțin bizară.

După insuccesul acestei ediții, dar și după tragicul accident produs de incidentul lui Villeneuve și Peterson, Fuji și-a pierdut locul în Marele Circ. Vreme de 30 de ani, locația situată în jurul legendarul munte cu nume omonim nu a mai avut parte de vreo întrecere de asemenea grandoare. De altfel, nici Japonia nu a mai avut parte de vreun Mare Premiu pentru un deceniu.

Cât despre eroul poveștii noastre, ce se mai poate spune? Nimeni și nimic nu anunța ceea ce avea să urmeze după acest debut catastrofal la Fuji. Uneori, cele mai frumoase povești ale istoriei încep tumultuos și greoi. Cine știe, poate tocmai acest debut greoi de la Fuji a aprins flacăra relației dintre Gilles Villeneuve și Ferrari.

 

Foto – Formula Passion

Advertisements
Categories Editorial, Formula 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close