Motorsportul românesc în 2017 – Progres sau regres?

Un nou sezon se apropie de final în motorsportul românesc. Cu toate că în 2017 au existat câteva inițiative lăudabile și inovatoare, motorsportul ca fenomen sportiv și social în România a evoluat mult prea puțin pentru a putea primi o notă de trecere.

La capitolul participări internaționale, România a avut prea puțini reprezentanți. Dintre aceștia, remarcăm însă efortul celor de la Endurance Team Romania. Rezultatele au fost foarte bune,asta dacă ținem cont de interesul manifestat de publicul consumator de motorsport de pe plaiurile mioritice. Nu putem trece cu vederea nici eforturile unui Petruț Florescu, Leo Borlovan și a lui Robert Vișoiu, cel care, după părerea echipei noastre, se retrage cu mult înainte de a-și spune ultimul cuvânt.

Dacă în sfera auto, lucrurile stau chiar bine, asta dacă-l aruncăm în ecuație și pe Simone Tempestini, la partea moto, situația se schimbă dramatic. Eforturile lui Adrian Răduță și Robert Mureșan sunt doar pe plan est european, acestea fiind cu mult sub adevărata lor valoare sportivă. Din păcate, în segmentul moto, România nu se poate lăuda cu prea multe performanțe internaționale în această stagiune. Totuși, ca în orice domeniu din țara noastră, avem și o excepție pozitivă, în persoana tânărului Sergiu Grecu.

Tânărul hunedorean a atras prea puține headline-uri pentru reușita sa senzațională de la Red Bull Romaniacs. În vârstă de doar 16 ani, Sergiu a oferit o demonstrație superbă de viteză și tehnică la competiția desfășurată în Sibiu și s-a impus cu o lejeritate debordantă la cel mai dificil concurs de hard enduro din lume. E drept, succesul său a venit la clasa mică, Bronze, dar, efortul său este unul excepțional. Cu siguranță, în viitor, motorsportul de pe meleagurile noastre va avea un reprezentant de seamă în persoana acestui băiat.

Din nefericire, trebuie să revin la ideea aruncată în joc în primul paragraf. Nici în 2017, România nu a avut performeri autentici în concursurile internaționale. Cu excepția titlului acontat în 2016 la WRC3 de Simone Tempestini, România nu a avut niciodată un pilot de top. Să fie vorba de lipsă de talent? Nicidecum. Pur și simplu, ne lovim de aceeași problemă. Lipsa infrastructurii. Fără circuite de viteză și de off-road, motorsportul românesc va sta multă vreme în umbra modelului occidental, cel mai de succes. Eforturile federațiilor auto și moto de a organiza cât mai multe competiții e lăudabil, dar, fără sponsorizări venite în mod direct din partea statutului, prezența la masa bogaților e virtual imposibilă. Probabil că ar fi cazul ca faimoasa lege a sponsorizării să fie readusă în prim-plan, domnilor politicieni, nu-i așa?

Cu tot spectrul negativ existent, al lipsei de performanțe la nivel european și chiar mondial, există totuși o fărâmă de speranță pentru viitor. Pe partea de raliuri și coastă putem rivaliza fără emoții cu marile competiții din Occident, dar, fără o promovare media asiduă din partea tuturor celor implicați în fenomen, aceste competiții cu adevărat palpitante nu vor fi descoperite niciodată de publicul larg amator de motorsport din România.

În încheiere, nu ne rămâne decât să sperăm că în 2018 situația se va îmbunătăți, deși, eternul entuziasm postdecembrist începe să dispară de pe fețele celor mai optimiști oameni implicați în fenomen. Până la urmă, doar noi, cei cu adevărat pasionați de cursele pe două și patru roți pot face cu adevărat diferența, iar dacă e să luăm un model autohton eficient, federația de ciclism e un exemplu mai mult decât ideal pentru motorsportul de la noi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close